أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2008/04/27

رجاء لكل قاتل و مجرم

يوم الخميس و أثناء ذهابي لمشوار بعد المحاضرات,مررت بموقع جريمة قتل في الدقي,و لأن مكنا الجريمة يطل علي شارع حيوي,يفصل بين موقع الجريمة و الحرم الجماعي,فكانت كل السيارات المارة بالمكان متباطئة,و كالعادة الناس متجمعة و لا أكن في عيش هيتوزع ببلاش عليهم,ان كان ميكفيهمش 10 طن دقيق عشان ينزاحوا.المهم,طبعا الهوجة دي كلها عربيات و بشر موقفين الشارع و الشارع ما بيصدق يلاقي حد يوقفه أصلا,و الناس في وجوههم نظرات صدمة و تعجب و لهفة,يمكن عايزين يشوفوا الضحايا و لا يشموا ريحة الدم و لا ياخدوا امضاء القاتل المجرم في الأوتوجراف.
الموضوع ممكن يكون ممتع الوقوف في مسرح الجريمة أو قريب منه,بس للأسف مش ممتع لناس كتير اتزنقوا في شارع رئيسي واقف نتيجة للجريمة.
يعني لو جينا نشوف مين المستفيد من الجريمة,
أولا:الجاني(القاتل)
يمكن استفاد انه تخلص من ناس غير مرغوب فيهم,في وجهة نظره,طبعا ده بغض النظر عن تضرره من حكم الاعدام شنقا و لا حرقا و لا غرقا.
ثانيا:المجني عليهم(المقتولين/المصابين)
حسب اللي عملوه أو ملابسات الجريمة,ممكن يحسبوا شهداء لو بيدافعوا عن أهلهم أو بيتهم,و لو مش شهداء,يكفي انهم انتهت حياتهم بدري,عشان السيئات اللي كانوا ممكن يرتكبوها لحد الشيخوخة,يمكن كمان نالوا أمنية قتل الجاني,صحيح هما ماتوا,بس هو هياخد اعدام برده.
ثالثا:عابر السبيل(الماشي)
يمكن استفاد انه وقف في مسرح جريمة و اتفرج علي المشتبه فيه أو دم الضحايا,و يمكن اتعظ,يمكن تعاطف مع الضحايا أو الجاني اللي يمكن يكون في نظره ضحية
رابعا:عابر السبيل(الراكب)
نفس كلام عابر السبيل الماشي,بس بياخدها عالطاير,أو يقف ثواني يعطل فيهم صف العربيات اللي مستنيين دورهم انهم يبصوا
خامسا:الضحايا الفعليين
الركاب اللي قدرهم يمروا من الشارع,و لا في دماغهم أصلا يشوفوا جريمة قتل و لا بتاع,و دول اللي في الغالب رد فعلهم لما بيمروا علي مسرح الجريمة يقولوا بنرفزة"استغفر الله العضيم من كل ذنب عظيم,ناقصة اصلها"
بغض النظر عن ردود فعل الناس,همي دلوقت حاجة مهما جدا أغفلتها في أول فقرة و هي:
الشارع الغلبان اللي ما بيصدق يلاقي حد يوقفه,و كذلك الضحايا الفعليين اللي بيتعطلوا و اللي فعلا مش ناقصين عطلة.
أرجو من كل مجرم و قاتل,انه يعيد التفكير في مسرح الجريمة,بلاش الشوارع الرئيسية و بلاش الميادين,بلاش الكباري و الأنفاق الحيوية.
و اللي نفسه يدوس حد,لو سمحت,أنا عارف انك بتحب تسوق بسرعة و بتموت في صوت الموتور و انت منطلق بأقصي سرعة,بس انتقي مكان الناس فيه قليلة و ميكونش شارع حيوي,بحيث لو حصلتلك حادثة و لا دوست حد,متسببش أزمة مرورية.
كذلك أنصح بانتاء أوقات يقل فيها المرور,يعني مش تقتل وقت الذروة,يعني لما تقتل في وقت الذروة,أولا الشرطة و الاسعاف بيتأخروا نص ساعة لو الشارع فاضي ,بالك بقي و انت في وقت الذروة؟و بالك بقي لما يوصلوا و يقللوا متوسط المسافة اللي العربية بتتحركها من 2 متر في الدقيقة ل2 متر في الساعة,ده كدة يرضيك؟


No comments: