أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2009/05/27

اع-لانات

(ملحوظة:قد يتضمن هذا الموضوع اعلانات,لذا لزم التحذير)
نتيجة لكثرة ما سمعت و رأيت من اعلانات,بدأت بطبيعة الحال التأثر بها,لدرجة اني بدأت في تأليف أو تخيل اعلانات.قد يكون هذا ظاهره الضرر لكن لو استغللته في التسويق و اخراج الاعلانات,قد أنافس أعتي شركات الاعلانات(طارق نور مثلا).لكن الغريب و الغير مألوف أن أتخذ تلك الاعلانات التخيلية كمثال أو تجسيد لواقع حي كأسلوب من التبسيط و التجديد,تبسيط الموضوع و تجديد أسلوب تناوله.قد أتعبك قليلا أيها القارئ في تخيل تلك الاعلانات التخيلية,لتصلك الرؤية التي في ذهني.
تخيل معي:
ء"بعض الشباب علي الشاطئ,يجلسون بملل علي الرمل.فيقف أحدهم و يذهب ليخرج من احدي الشنط بعض الكانز و الزجاجات(الزجاجية و البلاستيكية) لاحدي المشروبات الغازية و يوزعها علي الشباب.وقبل أن يفتحوا تلك العلب و الزجاجات يبدأوا بالعزف عليها,فهذا يطرق علي الكانز بعصا كالطبلة و أخر يطرق علي الزجاجات و أخر يمسك زجاجتين و يرجهما و تتحول تلك الأصوات الشاذة الي ايقاع موسيقي جذاب.تتحول الملامح من الملل الي الانبساط و يظل الايقاع هكذا الي أن تتوقف المجموعة من التعب و يبدأوا في فتح الزجاجات و الكانز للارتواء فتنفجر جميعها في وجوههم من الفوران." ء
ما هو الواقع الذي قد يجسده هذا الاعلان التخيلي؟
اذا نظرنا لتعامل بعض الحكومات و البرلمانات,نجد أن تعاملها مع الشعب يشبه تماما تعامل الشباب المملول(اسم مفعول من ملل) مع المشروب الغازي,حيث أنهم يتعاملون مع الزجاجات و الكانز كوسيلة للمتعة و لكن بتجاهل ما بداخلهم من مشروب قد يفور لحظة فتح الزجاجة.فتجد بعض برلمانات رجال الأعمال تبني و تعمر للطبقة الهاي لايف و تحتكر المنتج لتزيد من ثرواتها علي حساب باقي طبقات الشعب المنسية,لينفصل المشروب عن الغاز و يصبح الشعب مستعد للثورة في أي لحظة.بالطبع بعض الحكومات تتفادي الفوران بجس نبض الشعب,تفتح الغطاء قليلا فاذا أصدر صوت الفوران,اما تغلقه و تتركه أو تتركه نصف مغلق ليخرج كل الفوار.و هذا ما حدث في موضوع علاوة عيد العمال,طبعا قد لا يصدر المشروب أي صوت فوران و حين تفتح الغطاء تماما و انت مطمئن و تقربه لفمك,يفور المشروب في وجهك(عليك واحد!) ء
سنعود بعد قليل
__________________
______فقرة اعلانية______
عايز تعرف مين المنسيين؟عايز تحس بيهم؟ادخل اللينك ده و انت هتشوف المنسي,متنساش المنسيين.

_________________
كلنا بنمر بأصعب اللحظات,بس هل فكرت أصعب لحظة ممكن تكون ايه؟أنا فكرت,عشان أوفر عليك,ادخل هنا و شوف أنهي لحظة ممكن تكون الأصعب.
_________________
عدنا
أفضل اعلان يعبر عما يعانيه المواطن في قضاء مصالحه في المصالح الحكومية هو اعلان "انت يا لينك ياللي هناك",حيث ينادي الموظف علي "اللي هيدفع شاي" أو "اللي معاه كارت توصية" أو "كوسة" لقضاء حاجاته,بغض النظر عن وجود طابور أو طول الطابور.و بالطبع لو تساوي الناس في دفع الشاي اختلفت درجة الواسطة,واسطة العقيد أقل من واسطة اللواء,بالطبع.و توضع حدود معينة,فأقل من عقيد,أقف في الطابور,زيك زي غيرك.
طبعا تلازمنا كثير من جمل الاعلانات,"كلمني عالفودافون","التطور الطبيعي للحاجة الساقعة","اتكلم من القلب","انطلق","عيش أحلي ما في اللحظة","شبكة واحدة بتجمعنا كلنا_اصلنا سمك في مصيدة واحدة_" ء
قد تلاحظ أن اعلانات خدمة المحمول و الأرضي غلبت علي الأمثلة و ذلك بحكم قسمي,"أنا اتصالات"
من الغريب ان تأثير الاعلانات "يتوغل و يتسرب و ينتشر,و يدوم و يدوم و يدوم..."
و ان سألتني,هل يمكننا تفادي هذا التأثير,قلت لك"انسي يا عمرو" لأنه ببساطة "ضد الميا ضد النار ضد الحشرا ضد الفار,ده بالتقسيط تقسيط تقسيط"
و في الختام أحب أقول"ألفين سلام و تحية"و "تعالوا زورونا ,باي باي"ء

No comments: