أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2009/04/22

مين ده؟


فكر معايا في الموقف ده,انت بتدخل النت عادي و بتسجل دخول في برنامج مراسلة(ياهو أو مسنجر) أو موقع اجتماعي(فيسبوك أو هاي فايف)و بتراجع المستجدات و اذ فجأة لاقيت شخص متعرفهوش ضايفك,و الأدهي ان مفيش صديق مشترك بينه و بينك و انت مش بتشبه علي اسمه خالص,و صورة بروفيله(لو لشخص ما) فانت أول مرة تشوف ملامحه,ساعتها أكيد هيكون سؤالك"مين ده؟" بكل نبرة تساؤل و استغراب و استجداء لتفسير منطقي لاضافة الشخص ده ليك.
هل من الصعب ان الشخص الهلامي ده يرسل رسالة لطيفة من كلمتين علي الأقل,يعرفني بشخصه,و ان كنت عارفه و لا لأ,و عارفني منين؟
أعترف اني بخاف,يكفي ان شخص غريب,قد يتطلع علي معلوماتي الشخصية,و قد يعرف عني الكثير,بدليل اني عجبته و تعب سيادته و ضافني لأصدقاؤه.و الخوف مش من انه يعرفني,الخوف اني معرفهوش.
(طب معلش هل الكلام اللي بقوله منطقي و لا درب من دروب التهييس؟)
في الأول كنت بسيب الناس اللي طالبة تضيفني كصديق,لا بلغي الطلب و لا بأقبله,لكن تحت ضغط الالحاح العقلي اني أعطيهم فرصة انهم يعرفوني و يمكن يعرفوني بنفسهم قبلت اضافتهم,و مع ذلك و لا واحد منهم ارسل لي رسالة.أنا لا أكتب هذا الموضوع لأستجدي منهم الرسالة و لكني أكتبه بدافع الفضفضة و افراغ شحنة القلق التي تراودني من حين لأخر.بالمناسبة,مش شرط أضيف شخص يكون صديق لصديق عندي,الا لو اتضح انه صديق مشترك لكذا صديق عندي,و كدة علي الأقل عرفت ان كان زميل في الكلية أو زميل قديم في المدرسة أو أو أو.لكن عدم وجود صديق مشترك يستدعي السؤال و يسترعي الانتباه,يعرفني منين ده؟
في فترة ما كنت نشيط حبتين علي الفيسبوك,و عملت شغل كويس في كذا مجال,كام جروب و كام نوت و كدة,و بعد يوم و لا اتنين كنت بقابل ناس تقول لي "انت عامل شغل جامد" أو "انت كاتب كلام جامد" بدون تحديد ماهية الكلام ده,أنهي موضوع؟أنهي جروب؟مين ده؟
لن أخفي عليكم ان في الفيسبوك,أنا اضيف أصدقائي لمجموعات,ليسهل التعرف علي أي اسم ان كان من المدرسة,الكلية,...الخ,و للأسف(زاد استخدامي للكلمة دي اليومين دول)الأشخاص مجهولي الهوية لم أقيم لهم جروب مخصوص,يعني لا عرفت مين و لا هعرف أصنفهم.ان شاء الله المرة الجاية هيكون ليهم جروب مخصوص و اسمه كلمتين لذاذ جدا "مين دول؟"

No comments: