أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2008/03/18

موقعة السيدات1


و الله كنت فاكر انهم ساكتين و محتاجين قاسم أمين تاني يدافع عنهم بس صراحة طلعوا ب100 راجل
الموضوع و بصريح العبارة عن عربية السيدات في مترو خط المرج الجديدة حلوان.بعد تغيير موقع عربيات السيدات,اتخذها الرجالة حجة لركوب عربيات السيدات.و بعدين ممكن تلاقي ست ركبت عربية السيدات و معاها راجل,قال يعني عشان محدش من الحريم هتقدر تنطق,مهو معاه محرم!المهم أنا مكنتش راضي عن الموضوع ده,ازاي رجالة و يركبوا مع السيدات,يعني ايه؟هي سايبة؟فين عسكري المترو؟نايم في انهي داهية ده؟
المهم لو مفيش شرطة مترو تلم اللي ميتلموش,في الرجالة اللي ممكن تلمهم.بس,محدش بيعمل حاجة...قلت أعمل أنا.
أول يوم ركبت عربية"السيدات حتي الساعة التاسعة"و أما بسيط من الشباك الزجاجي اللي بيفصل بين عربيتي و عربية السيدات لاحظت 3 شباب واقفين و باقي العربية حريم.قلت يمكن غلابة مبيعرفوش يقروا و يكتبوا,صبرت لما جت محطتي و نزلت أكلمهم.
أنا:علي فكرة يا شباب,دي عربية سيدات
شاب:و الله؟
أنا:أه
الشاب:لأ برافو عليك
هنا بقي ينزل خبير الجرافيكس بمؤثرات بصرية, دخان بيخرج من وداني و وجهي بيحمر من الغيظ.و الصدمة تسكتني.
"لأ برافو عليك"؟؟؟؟
اذن فهي الحرب تفصل بينك و بيننا يا اهبل يا معتوه,اللعنة علي المترو.
بدأت اليوم التالي أبحث في أفضل وسيلة لتوصيل المعلومة...معلومة ايه؟هما عمي؟دول رجالة ناقصة!!يبقي الموقف هيكون هجومي من ناحية باب المترو و أكيد المترو هيقفل بابه و يمشي قبل أي رد فعل هجومي منهم...يبقي علي الأقل أحرجتهم
"والله ما في في العربية دي رجالة"كانت الهجمة الأولي و بالفعل تم تنفيذها,صحيح منزلوش و بدلوا عربيات,بس علي الأقل,هيراجعوا نفسهم و يخلوا عندهم دم المرة الجاية.
المهم الهجوم التاني,اللي لسة متنفذش كان اني أقول حاجة تخلي الحريم اللي في العربية تضحك عليه,و كفاية عليه كدة,الستات هتبصله و تضحك علي تعليقي,و هو هيكون في نص هدومه لو مبدلش العربية.
المهم أنا كنت بفكر في الموضوع ده بقالي كام يوم و حاسس انه هيكون قصير هنا,بس حالفني الحظ انهاردة اني أتلقي من مراسلتنا في عربية السيدات خبر موقعة قامت المراسلة بقيادتها.

هي اللي انقذتهم مني,كنت هسأل ازاي مبيدافعوش عن نفسهم و..و..و..بس بجد أنقذتهم

No comments: