أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2008/03/19

لحظة تحدي

حياتنا كلها ليست الا لحظات...لحظات ننساها,ولحظات تدوم معانا العمر كله,لحظات تحيينا,و لحظات بتطعنا ألف طعنة,لحظات تفرقنا عن الطفولة و النضج.هل في في عمرنا لحظات صعبة؟هل ممكن نقول ان في في عمرنا أصعب اللحظات؟طب أصعب لحظة ممكن تكون ايه؟مش شرط تكون لحظة حزن,و لا لحظة ضغط...أكيد في لحظات كتير ممكن نعتبرها أصعب اللحظات,و ده اللي بحاول أطرحه عشان أترك لكم الحكم في النهاية لتروا بأنفسكم أصعب اللحظات.
___________________

"و كانت هذه القشة التي قسمت ظهر البعير!!",الجملة دي كانت خوفي الأساسي انهاردة,الموضوع اني كنت بقالي فترة معاهد نفسي ان مفيش شيء يستحق اني أحرق دمي عشانه...الصراحة أنا مكنتش عارف أسمي الموضوع لحظة انتصار و لا لحظة تحدي,عامة اللحظة كانت معظم اليوم و مازالت ممتدة لحد اللحظة اللي بكتب فيها دلوقت!!الواحد لما بيكون مرهق,بيشوف اللي يحرق الدم أضعاف الأضعاف.أنا كنت ماشي في الشارع,في رحلتي الطويلة للعودة للبيت.لو جيت أعدد المشاكل ممكن أقول انهم 4,
أول مشكلة اني جعان,رحت محل اشتري سادويتش طعمية زي العادة بس الطعمية بقت بجنيه و ربع,جيت أبص في المحفظة
تاني مشكلة,في جيبي 3 جنيه,صحيح يكفي ساندويتش و اجرة الميكروباصين اللي المفروض أركبهم,بس مقدرش أدخل من باب البيت بأقلل من جنيه,أقلها لازم أعمل حسابي لو حاجة طارئة.قلت بلاها طعمية خلينا في الحاجة الساقعة يمكن تفوق شوية و تسكت الجوع شويتين.
المهم بدأت المشوار بالمشي لتوفير اجرة ميكروباص منهم,مسافة طويلة و سهل تلاقي فيها ألف حاجة تعكنن عليا.كفاية تالت مشكلة.
تالت مشكلة, ارهاق شديد يصاحبه صداع المفروض متعود عليه ,لأنه عشرة عمر,بس مدرب الأفيون الطبيعي اللي بيفرزه الجسم علي التنفيض للصداع
بس المرة دي الجرعة كانت مش مكفية,كتر خير الأفيون انه مخففه علي اللي ممكن يكون.المهم فاكر ان شرب المياه بيعالج الصداع و يشبع,قلت اشطة في طريقي سبيل أشرب منه,بس استوقفتني رابع مشكلة.
رابع مشكلة,مزنوق و محتاج أدخل الحمام!!بس ايه المشكل؟ممكن أستحمل,و برده هشرب مياه,علي الأقل أكون حاولت أخفف الصداع و الجوع.
طبعا الخلطة اللي فوق دول بيخلوني أشوف الكأبة طريقي.يعني أعدي علي قهوة شاب سايب شنبه و دقنه مش محلوقين(اكيد خريج و عاطل!!) و أبدأ أقول,مسيري ابقي مكانه,بعدين أبدأ اقول ايه ده؟تلاقيه بكرة هتجيله وظيفة كويسة بس هو صابر علي هو فيه.و مسيري في سنة تخرجي مشاكل التوظيف هتتحل و مش هتكون مشكلة كبيرة بالنسبة لي(ان شاء الله)
بعدين كملت طريقي شوية,الاقيني بقول,"ناقص فعلا يطلع عليا حرامي و يلطش الاتنين جنيه اللي معايا يروح يشتري بيهم طعمية.بس هيكون سيء الحظ انه سرق محفظة شخص سيء الحظ زيي,و يمكن المحفظة تنحسه و لا حاجة!!ايه العبط اللي بقوله ده؟من امتي باؤءمن بالحظ؟مفيش حاجة اسمها حظ,كله ماشي بالقدر.بعدين يا مشاكل رخي رخي,مش هيأثر فيا لا صوتك و لا شكلك الشفاف,خليكي تنزلي الأرض,و لا هعبرك.
ماشي في الطريق و بغني و منفض للصداع,ايه ده؟انا عندي صداع و مش بعيد الغنا يزوده!!اشطة و ايه المشكل؟انا بيفرق معايا؟
وصلنا للمحطة الحمد لله و قدامي اكتر من 7 محطات و هحول في النص و بتاع.و طبعا بالصداع و الارهاق مش هصعب علي حد عشان يقعدني مكانه,انا كان كل أملي الاقي جنب الباب التاني فاضي عشان اقعد عالأرض.خط الجيزة منفعش,حولت و فضلت واقف بغني بصوت واطي لحد قبل محطتي بمحطتين,و قعدت عالأرض أخيرا,بل المحطة اللي بعدها قعدت عالكرسي!!صحيح كدة و كدة كنت هقعد في الميكروباص,بس فعلا القلق كله من الدوخة اللي ممكن تجر سطلان!!المهم ركبت الميكروباص,طبعا اللي بيخنق دايما انك تنزل عشان تنزل ناس,بس الحمد لله نزلت و انشغلت بالميدان أبو نافورة مردومة و مزروع فيها زرع,بس كان فيه حركة مختلفه,لتاني مرة في حياتي أشوف مولد,بس لأول مرة أشوفه في ميدان.ابتسمت ابتسامة كلها ارهاق,رغم كل مشاكل الناس,بيحتفلوا بالمراجيح عشان المولد النبوي.كمان شوية قلت للسواق يقف,وقف قبل المكان اللي المفروض أنزل منه بمسافة كبيرة,علي الأقل بالنسبة لشخص مرهق في حالتي المهببة دي,و بعدين يمكن أطول مسافة ميكروباص وقفها بعيد عن المكان اللي المفروض انزل فيه قبل كدة.و لو,و لا يهمني,و لا يهزني.مشيت و عديت و دخلت البيت,الحمد لله مفيش عكننة,علي الأقل لمدة ربع ساعة من دخولي البيت.صحيح,بدأت بس تفاديتها,و ليه لأ,منا قادر انتصر و انفذ اللي كنت مخططه.حتي اختي اللي عادة بتتمسك بالجهاز,وافقت تعطف عليا بنص ساعة أكتب فيها البتاع اللي بكتبه ده!بعدين,افتح الوورد باد و أكتب سطر,الاقيني بكتب لاتيني.و الله حصل كذا مرة خلال كتابتي الموضوع ده.بالمناسبة,في لحظة تحدي جاية قريب,يوم الاتنين كدة,ادعولي أفضل مستقر و متحصليش انتكاسة,النتيجة هتطلع, و بصراحة انا مش متفائل.
عامة,ربنا معايا و تكون في لحظة انتصار يوم الاتنين.
أسف لو اسلوبي اختلف أو في أخطاء املائية,اعذروني,و كفاية كدة عشان افتكرت اني محلتش المشكلة الرابعة لسة!
سلام

No comments: