أهلا بيك

أنصحك تدخل على أحلام صماء لو عايز تنتشي,لو عايز تشوف الواقع الكئيب ادخل اقرا رباعيات صاحي و المنسيين

2008/03/06

انت ايه؟


احنا كبشر نعتبر أعقد(مش أعقل) المخلوقات و صعب تحليلنا و تحليل تصرفاتنا.ده بالنسبة لكتير مش معلومة جديدة.

و أنا بقدم في نشاط الأخ الأكبر ,قدمولي استمارة و قالولي أسلمها علي طول,لأن في واحد بات شهر و لحد دلوقت مجابهاش.المهم الاستمارة بقالها 5 ايام معايا يعني مش فترة طويلة.المهم مفيهاش غير سؤالين صعبين جدا.

واحد بيقول"هل تمارس أي نوع من أنواع العمل الاجتماعي؟ما هو؟" طب أنا بروح كل مدة النادي,و بتعسر في المواصلات العامة مع كل الركاب,و بروح الكلية كل يوم و بسلم علي زمايلي,هل دول يحسبوا؟

السؤال التاني بقي بيقول اييييييه؟"ما هي السمات العامة لشخصيتك؟"

غالبا اللي كتب السؤال ضاف "العامة" كصفة للسمات عشان ميحيرش الواحد لكن للأسف مفادتش كتير.دلوقت عرفت اللي غاب شهر غاب ليه!!أنا عن نفسي شايفني كتلة من الصفات المتناقضة,يعني ممكن أكون شغال لا مبالاه بس مش في كل الأحوال,يعني من وقت للتاني برجع لمبادئي و أوقات بقول ان هنا مش مكان مبادئ,أوقات أمشي أكني أسعد انسان مع ان مشاكل الدنيا محمولة علي كتافي,و أوقات تانية أدخل الحمام و أقفل المفتاح و أكتئب,و يستمر الاكتئاب لمدة طويلة.و أوقات بكون حساس جدا لأي حاجة تحصل حواليا,و أوقات تانية و لا هنا.متقلب؟دي صفة الأرصاد الجوية,بعدين بحرها واسع,متقلب المزاج و لا القرارات و لا ايه؟بعدين أنا سألت كذا واحد من صحابي.كل واحد بيوصفني من منظوره هو,يعني لو في الكلية هيقول متعاون,ملتزم بس مطرقع شوية,اللي اشتغلت معاهم المشروع قالوا كسول و منفض,بعدين فاكر حد كان قال اني غير واقعي(مش فاهم دي تنفع كاجابة و لا لأ!)...صحابي أوي ممكن يقولوا كسول عشان نفضت لكذا خروجة عشان النت.طب يعني موضوع "السمات العامة" ده محتاج أتكلم من انهي منظور؟و لو قلت اللي قلته هقوله في كام سطر؟أو كام صفحة؟يعني ال3 سطور مش هيكفوا.طب نحاول نحلل شخصية اللي كتب الاستمارة,يمكن نعرف سبب وجيه للسؤال المش وجيه ده,يمكن نكتشف انه وجيه,أو علي الأقل نلاقي اجابة مقنعة,صادقة,و سليمة.

الشخص ده بيكتب استمارة الأخ الأكبر,يعني عايز يعرف شخصية اللي بيملا الاستمارة ان كان ينفع و لا لأ,معلش يعني,أنا لو شخص وحش,هقدم علي نشاط الأخ الأكبر؟و لا هيجيلي قلب أأذي الأطفال؟طب فرضا كدة,هل أخواته و أمهاته هيسيبوني؟يمكن عشمان في اللي بيكتب الاستمارة الصدق.يبقي مفيش غير اني أكتب"انسان,بشر" أو "اعرفني و املا أنت"....أنا لحد دلوقت كاتب "مش عارف" لأني فعلا مش عارف.علي الله ميعتبروهاش علامة من علامات الجنون.

بالنسبة لسماتي,أنا اتقال عليا أهطل...يمكن أنا نشاطي زايد بس مش بيوصل للهطل,بعدين علماء كتير اتقال عليهم أغبيا و مجانين,و اتضح ان المشكلة مش فيهم علي أد مهي في الناس اللي محاولوش يفهموهم.

أنا ممكن أقول اني فني بحت,فعلا أي حاجة صغيرة ممكن تلفت نظري جمالها,ممكن لو لاقيت قطة أقف أتأملها و هي بتاكل أو بتستحمي او حتي ماشية كدة و خلاص.بغض النظر عن حبي للقطط,أنا فعلا من النوع اللي بيتأمل,ممكن يكون في عندي سمة قوة الملاحظة علي المدي البعيد,يعني ممكن أربط كذا حدث حصلوا بعاد عن بعض و أحلل حدث و أطلع حاجة محدش كان ملاحظها.

بعدين صعب أني أحدد سمات معينة في شخصيتي الا لو قارنت بيني و بين حد تاني,أطلع الاختلافات,لكن مينفعش اطلع سمات أساسية كدة مطلقة,لأنها ممكن تكون في كل البشر,و كدة مش هتبقي سمة تخصني كأنا لكن كبشر.عامة الموضوع محتاج تفكير كتير و تأمل أكتر,بس صراحة أنا تعبت و عايز أنام,و بعدين مش فاضي لتأمل في حاجة خدت مني ساعة عشان أكتبها,علي الأقل مش دلوقت خالص!!

أبديت:صديقي مجدي وافق يساعدني و يكتب الصفات بدل كلمة "مش عارف" و أنقل لكم من الاستمارة ما كتبه:"ذكي-خفيف الظل-طويل البال-حازم-مثقف-مؤدب-كسلان بعض الشيء"

نيجي لتحليلي لاجابته:"فهلوي(جايز)-دمه خفيف بزيادة-جبلة-عنيد-يعرف يفك الخط-بيعرف في الاتيكيت-كسلان بعض الشيء,أو كله مش فارق)

No comments: